måndag 9 november 2009

WELSCH SPRINGER SPANIEL
mer info inom kort
PRAKTIKANTENS RASSTANDARD

KAMILLAS KOMMENTAR
BASIL heter vår 9 åriga farbror som går på dogis. han är en skön kille som funkar med alla hundar och är vänlig mot folk.
jag har själv haft en welsch. det var min första hund. jag skaffade hund då jag började på universitetet då utrymmet för hemma studier är stor.
just welsch valdes efter mycket läsande om hundar. kriterier jag hade då var inte bara mina egna. jag bodde fortfarande hos min familj och att dom skulle kunna hjälpa mig med hunden togs med i beräkningarna. samt att det sprang kompisar till små syskonen i dörren mest hela tiden.
jag vill ha en MÄNNISKOGLAD OCH SNÄLL HUND. en hund som inte försvann i skogen. om welschen stod det att den höll sig inom "böss håll" vilket är en 25m.
intresset för att träna hund och tävla kom senare.
jag började då med lydnad och spår. vi fick första pris i elit lydnad men alla poäng som flög iväg var pga att min SOLO ljudade medan vi gick lydnadsprogrammet.
han var en exemplarisk spår hund men skott rädd så inom brukset kom vi inte långt.
nyårsafton och valborg var en riktig plåga. hunden låg i panik och ville allt annat än ut

sedan jag sedan startade dagis 99 har jag haft hand om många welschar. det jag tycker varit sant för många, hanar som tikar, är att dom är riktiga "HACK I HÄLEN HUNDAR". dom vill allra helst vara tätt intill folk och tycker inte om att bli bortstängda. och när dom är uppspelta, ledsna eller stressade ljudar dom. en huttrande gråt eller rent av ylande.


Inga kommentarer: